Branża piekarnicza w 2023 – wyzwania
Zacznijmy od spojrzenia na problemy, z jakimi obecnie borykają się piekarze i cukiernicy, bez względu na to, czy prowadzą małe przedsiębiorstwo czy duży zakład produkcyjny. Należą do nich:
- wyższe ceny prądu i gazu, które w tak energochłonnej branży są poważnym obciążeniem,
- zakłócenia w łańcuchu dostaw wywołane najpierw przez pandemię, a później wojnę prowadzoną przez Rosję – odczuły to szczególnie zakłady, które w swoich recepturach wykorzystują niecodzienne, egzotyczne składniki,
- wzrost cen surowców,
- podwyżki cen żywności, będące reakcją na wyższe koszty utrzymania zakładu – skłoniły one konsumentów do poszukiwania tańszych produktów w dyskontach,
- spadek konsumpcji pieczywa,
- koszty pracy, które rosną nie tylko ze względu na panujące prawo pracy, ale również na brak dostępności pracowników i konieczność wykonywania części prac manualnie.
Branża piekarnicza w Polsce stoi zatem przed wieloma trudnościami i są to głównie problemy zewnętrzne, na które właściciele zakładów nie mają dużego wpływu. Czy jest jednak sposób na to, by się przed nimi zabezpieczyć? Sprawdźmy, co radzą nasi specjaliści oraz branżowi eksperci.
Jak radzić sobie z wyzwaniami w branży?
Przede wszystkim należy zaakceptować sytuację, w której nasza rzeczywistość nie będzie już taka, jak dawniej. Jak twierdzą eksperci każdej branży, nie możemy spodziewać się powrotu do tak zwanej „normalności”. Ciągłe śledzenie trendów, reagowanie na nie, szukanie nowych rozwiązań i sposobów na optymalizację pracy to nasze obecne realia. Wpasują się w nie firmy, które wykażą się elastycznością i otwartością na nowe, a także te, które zdecydują się na odważne kroki. Jakie?
Oto kilka działań, które mogą pomóc firmom z branży piekarniczej przetrwać i zaadoptować się do zmieniającego się krajobrazu rynkowego.
Optymalizacja asortymentu. Sposobem na redukcję kosztów produkcji może być także skupienie się na wytwarzaniu mniejszej liczby produktów, ale w większych partiach. Zmiana receptur, opierających się na trudno dostępnych lub drogich surowcach, również może przynieść finansowe korzyści. Z drugiej strony, mimo spadku sprzedaży pieczywa, rośnie sektor produktów cukierniczych i słodkich chlebów przeznaczonych na eksport. Poszerzenie oferty o te pozycje może poprawić rentowność biznesu, podobnie jak wprowadzenie do sprzedaży gotowych kanapek czy zestawów lunchowych.
Przeczytaj również: Świeże pomysły na wzrost sprzedaży w Twojej piekarni →
Budowanie silnej marki i poszukiwanie nowych kanałów sprzedaży. Zapewnienie lepszej rozpoznawalności marce to z jednej strony sposób na zwiększenie sprzedaży, a z drugiej – okazja, by znaleźć nowe sposoby dojścia do kolejnych grup odbiorców. Wyznaczenie sobie wyróżników dla marki, takich jak wysoka jakość czy specjalizacja w kierunku określonej grupy produktów, umożliwi rezygnację z konkurowania tylko i wyłącznie ceną.
Obserwacja trendów i dostosowywanie oferty. Potrzeby konsumentów stale się zmieniają, a na rynek wchodzą nowe pokolenia, które poszukują innego rodzaju produktów. Rośnie, na przykład, zainteresowanie wypiekami wegańskimi czy bezglutenowymi, zmniejszą ilością cukru czy soli. Konsumenci chcą kupować zdrowe produkty, bez sztucznych dodatków, chcą też znać ich historię. Warto tę grupę również wziąć pod uwagę i zaproponować jej ofertę, która spełnia jej oczekiwania.
Pomimo trudności, branża piekarnicza jest nadal niezbędna – pieczywo to podstawowy produkt spożywczy na naszych stołach. By przetrwać i prosperować w nowych realiach niezbędne jest jednak kreatywne myślenie oraz otwarcie się na nowe rozwiązania i innowacje. Kluczem do sukcesu jest natomiast analiza własnej sytuacji, określenie największych wyzwań i znalezienie najodpowiedniejszych strategii na ich pokonanie.